La Via Augusta pels Alforins

Via Augusta
La Via Augusta constituí el principal eix vertebrador de la xarxa viària d'època romana a la Península Ibèrica, recorrent més de 1.500 km des de Cadis fins als Pirineus, per a després continuar fins la capital de l'imperi, Roma. Deu el seu nom a les reformes que l'emperador August hi realitzà entre els anys 8 i 2 aC, encara que ja existia des de molt de temps abans (coneguda com la Via Heràclia).

La Via Augusta recorria el territori de l'actual País Valencià de nord a sud, fins a la zona de la Font de la Figuera, on el camí principal encarava per la Manxa amb direcció cap a Cadis, mentre una bifurcació encarava cap a Cartagena (Cartago Nova), recorrent les comarques meridionals valencianes.

Després de 2.000 anys, la Generalitat Valenciana, mitjançant el Pla Director de Recuperació de la Via Augusta en la Comunitat Valenciana, ha procurat recuperar en la mesura del possible el seu antic traçat per a condicionar-lo com a ruta senderística que permeta conéixer el seu llegat històric. És aquest traçat el que recorre el sector més occidental del terme de Fontanars dels Alforins.

Descripció de la ruta

• Distància: 13 km
  • Desnivell: 120 m (elevació mínima: 518 m; elevació màxima: 638 m)
El traçat que recorre els Alforins es podria emmarcar entre l'Alberg de les Alcusses, al terme de Moixent, i el llogaret de la Safra, en Villena.

Des de l'alberg fins al terme de Fontanars dels Alforins, la Via Augusta transcorre íntegrament sobre la carretera CV-652 o de les Alcusses. Sense abandonar aquesta via, creuarem el paratge de Les Penyetes i pujarem la costera del Ribassal fins l'encreuament amb la carretera de la Font de la Figuera (CV-660). Després de girar a la dreta i recórrer uns 200 metres, agafarem l'entrador del Celler "Los Frailes". Seguint aquest camí anirem a parar a la carretera de Villena (CV-656). Novament girarem a la dreta i després de 300 metres tombarem pel camí de l'esquerre. Al primer encreuament, girem de nou a l'esquerre i continuem el camí passant per davant de les Casetes Noves, Ca Turús i el Pla per arribar finalment a la Safra.